niedziela, 15 stycznia 2017

Jak wybrać matę do jogi?

Powiedzmy sobie szczerze - nawet tanie maty do fitnessu świetnie sprawdzają się w domowych warunkach, o ile nie są piankowe. Natomiast sprawa wyboru maty komplikuje się nieco, jeśli chcemy ćwiczyć jogę. W tym wypadku już na samym początku przygody powinniśmy rozejrzeć się za matą odpowiednią do tego typu ćwiczeń. Jeśli wybierzemy dobrze, mata będzie służyła nam przez całe lata. Jakie kryteria powinna spełniać mata, abyśmy mogli czerpać z jogi to, co najlepsze, bez przeszkód i zbędnej irytacji? 



Mata do jogi powinna być: 

1. ANTYPOŚLIZGOWA


Antypoślizgowa warstwa powinna być zastosowana po obu stronach maty: aby nie ślizgała się po podłożu i aby osoba ćwicząca nie ślizgała się po macie. Stabilne podłoże jest nie tylko warunkiem bezpieczeństwa podczas uprawiania jogi, ale także efektywności ćwiczeń. Joga polega przecież na wykonywaniu skomplikowanych asan, w których musimy mocno "przykleić się" do maty. Pozycja psa z głową w dół nie może być prawidłowo zrobiona, jeśli rozjeżdżają nam się ręce. A jak to irytuje i psuje cało dobro, które powinno płynąć z treningu! Wiem co mówię. 

Dlatego szukaj maty wykonanej z materiału TPE lub droższego kauczuku. Dobrym wyborem będzie też mata z bawełnianą warstwą wierzchnią, chłonącą pot. 

Wskazówka: świeżo po zakupie mata może okazać się śliska. Zanim spanikujesz, umyj matę lub zrób na niej kilka porządnych treningów :) Warstwa fabryczna powinna się wytrzeć i mata nabierze swoich właściwości antypoślizgowych. 

2. ODPOWIEDNIO GRUBA


Gruba czy cienka mata do jogi? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź, jeśli zdecydujesz jakie są Twoje potrzeby i jak będziesz matę użytkować. Cienka mata to taka o grubości od 2 mm do 3,5 mm, gruba od 4 mm do 6 mm. 

Zaletą cienkiej maty jest niewątpliwie jej lekkość i łatwość przenoszenia. Jeśli wiesz, że własną matę będziesz zabierać ze sobą do fitness clubu, na wakacje czy obozy jogowe, to cienka mata może być dobrą opcją dla Ciebie. Jednak uwaga! Cienka mata nie zapewnia dobrej izolacji od twardej podłogi. Dzięki temu stabilizacja pozycji jest większa, jednak z drugiej strony osoby szczupłe mogą czuć znaczny dyskomfort podczas wykonywania ćwiczeń. Wbijające się w podłogę kości kręgosłupa, łopatki, bolące kolana czy pięty, to nic przyjemnego i niektórym osobom może wręcz uniemożliwić trening. Chyba że matę rozłożysz na dywanie. 

Grubsze maty zapewniają dużo większy komfort, są jednak cięższe i mniej poręczne w transporcie. Z uwagi na to, że są też bardziej trwałe, cena grubszych mat jest wyższa. 

źródło: librestock
Mam nadzieję, że pomogłam :) Daj znać jaka mata jest dla Ciebie bardziej odpowiednia! 
Ja preferuję grubsze maty, ponieważ  mam mocno wystające kości kręgosłupa oraz biodrowe. Nie podróżuję z matą, a gdy zabieram ją na treningi plenerowe w obrębie mojego miasta, nie przeszkadza mi, że nie zmieści się do torby, bo zarzucam ją dołączonym paskiem na ramię lub biorę pod pachę :) 

4 komentarze:

  1. Wskazówka do antypoślizgu, dla mnie przydatna.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie trenuję jogi, ale ćwiczę codziennie w domu i bez dobrej, grubej maty nie wyobrażam sobie działać. Niestety na cieńszych kość ogonowa zawsze była obtarta. To wcale nie jest problem wyssany z palca. Faktycznie trzeba umieć dobrać dobrą matę do swoich potrzeb.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super wskazówki. Właśnie mam zamiar kupić taką matę :)

    OdpowiedzUsuń

Przemyślenia? Podziel się! Pytania? Śmiało!