środa, 20 stycznia 2016

Czy genetyka jest przeszkodą na drodze do wymarzonej sylwetki?

Jest w tym niestety prawda, że w pewnym stopniu za to, jak wygląda nasza sylwetka, odpowiadają geny.  Pomyślałeś teraz: "już ją lubię, czyli jednak mogę zwalać winę na genetykę!"
Otóż nie, drogi czytelniku. Ten post piszę po to, abyś mógł dowiedzieć się czegoś o swoim typie budowy i wykorzystać tą wiedzę w kształtowaniu wymarzonej figury. Dzięki temu nie będziesz tracił czasu na treningi, które nie przyniosą efektów. Bo kluczem jest dopasowanie treningu i diety do swego somatotypu. 



Wyróżniamy trzy somatotypy, czyli rodzaje budowy sylwetki: 

EKTOMORFIK, MEZOMORFIK i ENDOMORFIK. 
Przy czym tak jak nigdy nic nie jest czarne lub białe, tak samo istnieją jeszcze przeróżne kombinacje tych somatotypów, czyli typy MIESZANE. 



EKTOMORFIK 


Szczupła budowa, długie kończyny, płaska klatka i wąskie barki są najbardziej charakterystyczne dla tego typu sylwetki. Ektomorfik ma spore trudności z nabraniem kilogramów z powodu szybkiej przemiany materii. Budowanie masy mięśniowej nie jest już tak łatwe jak spalanie tłuszczu. 
Jak działać? 
Dieta powinna być obfita przede wszystkim w węglowodany i odpowiednie ilości zdrowego tłuszczu. Oczywiście bilans kaloryczny musi być dodatni. Trening cardio stanowczo ogranicz, postaw na trening siłowy. Zwiększaj obciążenia z każdym treningiem. Korzystniej będzie zrobić mniej powtórzeń na większym ciężarze, niż 12-15 na małym. Ważne, żeby ćwiczenia były złożone, angażujące wiele grup mięśniowych - np. przysiady, martwy ciąg, wiosłowanie, podciąganie. 

MEZOMORFIK


Typ budowy "V" - barki szersze niż biodra, wąska talia, proporcjonalna sylwetka - dość rzadka, więc jeśli taką widzisz w lustrze, to masz szczęście :) Mezomorfik szybko nabiera masy mięśniowej bez dużego efektu ubocznego w postaci tkanki tłuszczowej, czyli idealnie.
Jak działać? 
Dieta zróżnicowana i dopasowana do celów - ujemny lub dodatni bilans kaloryczny lub po prostu zbilansowane posiłki. Tutaj cardio wskazane, ale bez katowania się codziennymi aerobami. Na treningu dostarczaj mięśniom co raz to nowe impulsy- mieszaj ćwiczenia izolowane ze złożonymi, zwiększaj obciążenie, a innym razem zwolnij lub przyspiesz tempo wykonywanych ćwiczeń. 

ENDOMORFIK


Endomorfik ma pokaźną budowę ciała - silnie zbudowany szkielet. Wolna przemiana materii sprzyja odkładaniu się zbyt dużej ilości tkanki tłuszczowej. W tym przypadku nie ma problemu z budowaniem mięśni, ale w gratisie do nich dostajemy też sporą dawkę tłuszczu. 
Jak działać? 
Jeść często - by nakręcić przemianę materii, ale mało - by utrzymać ujemny bilans kaloryczny. Dieta powinna być bogata w białko, natomiast ograniczona w węglowodany. Tutaj niestety przyda się katowanie aerobami połączonymi z treningiem siłowym z krótkimi przerwami pomiędzy seriami ćwiczeń (lub funkcjonalnym na ciężarze własnego ciała - piłka, TRX, bosu itp), spróbuj też treningów interwałowych, które są super (nie łącz ich już jednak z siłowym). Trenuj 4-6 razy w tygodniu. 

Ja jestem typowym ektomorfikiem. A Ty jaki masz typ sylwetki? :)

5 komentarzy:

  1. Ciężko mi określić swój somatotyp, ale wiem tyle, że niesamowicie oporną u mnie partią jest brzuch :( Muszę ostro pilnować diety i trzymać jej naprawdę długo, żeby wyglądał jakoś w porządku. Kolejny problem mam z plecami- pomimo kilku miesięcy porządnego trenowania mam plecy jak nowicjusz :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety, to chyba ten ostatni typ.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kurcze tez ciezko jest mi jednoznacznie okreslic typ budowy. Moja newralgiczna czescia (i to jest rodzinne) jest wypukly brzuszek, bo ogolnie jestem bardzo szczupla, mam fajne wciecie w tali - tylko ten brzuch cholerka .... :(

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeżeli masz dość:
    - marnować cały dzień na wizytę u lekarza – zamiast umawiać się na określona godzinę
    - czekać kilka (czasem kilkanaście!) miesięcy na wizytę u lekarza specjalisty – zamiast otrzymać dostęp w ciągu kilku dni
    - prosić o skierowanie na badania lekarskie, na które i tak czekasz kilka miesięcy (czasem nawet lat!)
    - dowiadywać się o chorobach gdy są one w fazie zaawansowanej - zamiast profilaktycznie się badać.
    lub
    - płacić za każdą wizytę i każde badanie od stu do kilkuset złotych


    lekarz-na-abonament.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. Najłatwiej ma ektomorfik i mezomorfik, ja mam ostatni typ i ćwicZąc 6 miesięcy jedynie pozbyłam się tłuszczyku odrobinę.

    OdpowiedzUsuń

Przemyślenia? Podziel się! Pytania? Śmiało!