czwartek, 15 października 2015

BCAA, czyli o aminokwasach dla zielonych

Stwierdziłam, że brakuje w Internecie artykułów, traktujących o suplementacji, napisanych prostym i zrozumiałym dla szarego człowieka językiem. Zebrałam więc wiadomości i postanowiłam króciutko wyjaśnić czym jest BCAA i po co sportowcy je stosują. 



Co to są aminokwasy? 


Najprościej w świecie, z aminokwasów zbudowane jest... BIAŁKO. A białko to budulec dla naszych mięśni ;)

Aminokwasy dzielimy na: 
- aminokwasy endogenne, które organizm potrafi sam produkować
- aminokwasy egzogenne, które musimy dostarczać z pożywieniem

Jest kilka aminokwasów egzogennych, ale wśród nich są trzy aminokwasy rozgałęzione : 
- izoleucyna
- leucyna
- walina
Właśnie te trzy aminokwasy rozgałęzione nazywamy z j. angielskiego: BCAA. 

Po co są aminokwasy?


1) Okazuje się, że BCAA stanowią ok. 30% struktury naszych mięśni
Aminokwasy rozgałęzione to, najprościej mówiąc, źródło energii dla organizmu, szczególnie gdy jesteśmy na diecie redukcyjnej (ujemny bilans kaloryczny). Dzięki temu, że dostarczamy te rozgałęzione aminokwasy z zewnątrz, organizm nie musi pobierać energii z  mięśni podczas wysiłku fizycznego. Sięga bowiem po tę dodatkową porcję. Oznacza to, że oszczędza masę mięśniową, czyli działa antykatabolicznie. Chroni mięśnie, aby ich nie spalić. Nie przyczynia się jednak do ich wzrostu. 

2)  Leucyna może dodatkowo nasilać spalanie tkanki tłuszczowej, a do tego zmniejszać łaknienie. Zatem pomocna jest, gdy celem jest utrata tłuszczu bez uszczerbku na masie mięśniowej. 

3) BCAA zmniejsza uczucie zmęczenia w trakcie treningu. Pozwala na intensywniejszy lub dłuższy wysiłek, odkłada bowiem w czasie produkcję serotoniny. I to jest działanie, które faktycznie odnotowałam! 

kulturysta.com

Jak zażywać BCAA? 


Aby BCAA zadziałało, należy zażyć je 30 minut przed treningiem. Można brać także w trakcie, jeśli ćwiczymy długo i intensywnie. Aminokwasy rozgałęzione z suplementu potrzebują właśnie 30 minut na dotarcie do krwiobiegu. 
Jeśli chodzi o formę suplementacji, zamiast proszku, poleciłabym tabletki. BCAA mają stosunkowo słabą rozpuszczalność w wodzie, dlatego sama łykam aminokwasy zamknięte w kapsułkach. 
Jeśli interesuje Cię taka suplementacja, możesz skorzystać ze zniżki w sklepie internetowym Shape It. 


BCAA w naturze


Warto wspomnieć także o tym, że aminokwasy rozgałęzione występują w produktach bogatych w białko, takich jak białka jajek, ryby, wołowina czy drób. Jednak trzeba poczekać kilka godzin, aż bcaa z pożywienia znajdzie się w krwiobiegu.
Aminokwasy te znajdziemy też w białku serwatkowym, które co prawda nie jest naturalnym pokarmem, ale dobrze wiedzieć ;) 


Źródła: 
BCAA - Fakty i Mity - [ Jacek Bilczyński ]
wikipedia.pl
kulturysta.com
potreningu.pl
kulturystyka.pl 
aminokwasy.com

3 komentarze:

  1. Witam,
    Nie trzeba kapsułek. Najprostszym i moim zdaniem najlepszym sposobem to zakup czystego BCAA i wsypywanie go bezpośrednio do ust popijając wodą. Po pierwsze nic nie stracimy na gramaturze.Po drugie nie będziemy się trudzili z jego rozpuszczaniem, co i tak nam się nie uda. Po 3 czyste BCAA to BCAA a nie jakieś śmieciowe dodatki smakowe ;)
    Pozdrawiam Jakub

    OdpowiedzUsuń
  2. Te były naprawdę fajne! Też miałam możliwość je wykorzystać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja nie miałam okazji testować jeszcze BCAA, a już już miałam podwędzić mojemu chłopakowi i nie wyszło :D

    OdpowiedzUsuń

Przemyślenia? Podziel się! Pytania? Śmiało!