poniedziałek, 28 września 2015

Korzyści z łączenia treningu siłowego i aerobowego

Co jest lepsze - trening siłowy, czy wydolnościowy? Dość często słychać spory o to, który rodzaj treningu ma przewagę. Kobiety wyśmiewane są za okupowanie strefy cardio i domowe skakanie z Chodakowską, mężczyźni natomiast często stronią od wysiłku aerobowego. Spróbuję rozstrzygnąć ten spór :) 



Otóż, trening siłowy i trening wydolnościowy grają inne role w kształtowaniu sylwetki i przynoszą inne korzyści. Pamiętajmy też, że sposób ćwiczeń dopasowujemy do indywidualnych celów! 


Zalety treningu siłowego

  • Ujędrnia, "tonuje" ciało
  • Przy dodatnim bilansie kalorycznym i odpowiednim doborze makroskładników, pozwala budować muskulaturę
  • To dzięki pracy z ciężarami możemy według uznania zmieniać proporcje ciała. Na przykład kobiety zbudują jędrne i krągłe pośladki, dzięki czemu uzyskają wizualnie większe wcięcie w talii. Jeśli natomiast walczysz z figurą gruszki, popracuj nad ramionami, a ciało stanie się bardziej proporcjonalne. 
  • Trening siłowy również spala tkankę tłuszczową i przyspiesza metabolizm na dłużej, niż trening cardio
  • Mięśnie zwiększają tzw. spoczynkową przemianę materii. To znaczy mniej więcej tyle, że im więcej ich mamy, tym więcej kalorii spalamy nic nie robiąc. Kilogram mięśni w spoczynku spala 12 kalorii dziennie. Dla porównania, tłuszcz zużywa około czterech kalorii.
  • Jeśli zależy Ci na budowaniu tkanki mięśniowej, trening siłowy powinien przeważać w Twoim planie

Zalety treningu cardio

  • Spala tkankę tłuszczową (w połączeniu z ujemnym bilansem kalorycznym)
  • Pomaga w walce z cellulitem
  • Pomaga odkryć mięśnie, nad którymi pracujemy treningiem siłowym (np. abs) 
  • Zwiększa wydolność - kondycję, a zatem jest bardzo prozdrowotny!
  • Przyspiesza metabolizm
  • Jeśli zależy Ci na utracie tkanki tłuszczowej, trening cardio powinien przeważać w Twoim planie

Czym jest wysiłek cardio? 


W skrócie rzecz ujmując: aeroby to ćwiczenia, które wykonujemy w jednostajnym tempie przez minimum 40 minut. Może to być bieganie, orbitrek, wchodzenie po schodach, czy rower. Wysiłek powinien być o umiarkowanej intensywności, równomiernie rozłożony.

Dlaczego warto połączyć ciężary i aeroby?


Warto jest łączyć oba rodzaje wysiłku! Cardio pomoże nam schudnąć i podnieść kondycję, a treningiem siłowym możemy zmieniać proporcje naszego ciała i utrzymać je w JĘDRNYM stanie!
Często zdarza się, że chcemy schudnąć np. z brzucha, ale nogi mamy z natury chude i boimy się robić cardio, by oszczędzić nogi. Wtedy przychodzą nam z pomocą ciężary, którymi nadamy nogom kształt, a jeśli chcemy, dodamy im nawet trochę centymetrów ;) 

Wskazówka: jeśli jeszcze walczysz z oporną tkanką tłuszczową, wykonuj 20 - 35 minut treningu aerobowego bezpośrednio po treningu siłowym. Tym sposobem zmaksymalizujesz spalanie tłuszczu i przedłużysz ten proces nawet do 48 godzin po treningu! Tylko uważaj, żeby nie przedobrzyć - za długie aeroby po treningu z ciężarami mogą powodować spalanie mięśni. 

6 komentarzy:

  1. Gdy jeszcze chodziłam na siłownie właśnie tak robiłam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. łączę te dwa typy treningów i jest idealnie;) rezygnacja nie wchodzi w gre!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dokładnie łączenie jest najlepsze, ja na jakiś czas zrezygnowałam z treningu cardio i postawiłam tylko i wyłącznie na trening siłowy i niestety mięśnie na brzuchu nie są już tak widoczne.

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie także przeważa ten typ treningu siłowy+cardio. Nie zawsze podczas jednej sesji ale daje fantastyczne efekty.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dokładnie tak! 15 minut rozgrzewki, 1,5 godziny ćwiczeń siłowych, 20 minut cardio, rozciąganie - 3 razy w tygodniu :)

    OdpowiedzUsuń

Przemyślenia? Podziel się! Pytania? Śmiało!