czwartek, 9 kwietnia 2015

Dieta cud kontra racjonalne odżywianie

Mimo panującej mody na zdrowe życie, większość społeczeństwa wciąż stawia na DIETY CUD. Jesteś na Dukanie, czy innej cudownej diecie, szkodzącej Twemu zdrowiu? Odmawiasz sobie większości pokarmów, a wraz z wodą schodzą z Ciebie kilogramy. A potem wracają. A Ty wracasz do swoich nie do końca dobrych nawyków żywieniowych. I co? Znowu czas przejść na dietę. I znów walka z własną psychiką! Zastanów się - masz zamiar tak całe życie? Dieta, nie-dieta, dieta... Chudniesz, tyjesz, chudniesz, tyjesz. Walczysz ze sobą i wyniszczasz powoli swój organizm! Pamiętasz jeszcze, że zdrowie masz tylko jedno?

A co byś powiedział na taką dietę- jesz w zasadzie wszystko, nie odmawiasz sobie słodkiego smaku, nie masz ochoty na podjadanie, nie myślisz ciągle o jedzeniu i o tym, że nie możesz jeść, Twoje ciało chudnie i jednocześnie staje się zdrowsze, a Ty masz więcej siły każdego dnia?

To się nazywa racjonalne żywienie.
Zrównoważona dieta na całe życie. Jedyne co musisz zrobić, to kierować się zasadami zdrowego żywienia: ograniczyć cukry, produkty wysoko przetworzone, chemię, pić dużo wody, jeść częściej a w mniejszych porcjach. Zamienić batoniki i ciasteczka, na owoce i warzywa lub własne zbożowe wypieki. Dziś jest tyle przepisów na odchudzone desery i ciasta, złożone z pysznych i zdrowych składników, że nie musimy rezygnować ze słodkości.
Nie musisz, a nawet nie powinieneś żywić się samą sałatą! Chude mięsko z indyka, kurczaka, ryby i wołowina dostarczają potrzebne białko.
Ogranicz smażenie na głębokim tłuszczu - odkryj nowoczesną kuchnię, lekką, po której nie masz ochoty spać, a działać! Grilluj, gotuj, piecz. Powiesz, że nie masz czasu? Osobiście nie lubię stać w kuchni, a kiedy widzę wymyślny przepis, rezygnuję z niego i zawsze robię coś prostego. Naprawdę da się.

Obiad

Wystarczy byśmy pamiętali, żeby obiad składał się z białka, którego źródłem jest chude mięso czy wołowina (również rośliny strączkowe, zboża, produkty sojowe); węglowodanów złożonych- takich jak pełnoziarnisty makaron, ryż, kasza; oraz z warzyw. Lubisz fast foody? Nie ma sprawy- domowa tortilla  z sosem jogurtowo-czosnkowym to pysznie zdrowa opcja, podobnie jak pizza na spodzie żytnim, czy inna jej fit-wersja. Wystarczy poszukać przepisów lub użyć swojej wyobraźni :)

Śniadanie

Na śniadanie przydadzą nam się węglowodany - znajdziesz je w owocach, pełnoziarnistym chlebie czy płatkach owsianych, oraz białko - w jajach, nabiale czy mięsie, które możesz przecież przemycić w sałatce, aby pasowało do pory śniadaniowej.

Przekąski

Przekąski w postaci warzyw (marcheweczka w słupki, surowy kalafior...) są jak najbardziej wskazane. Możesz też śmiało przegryzać owoce, suszone owoce, bakalie - z tym, że musisz pamiętać, żeby nie przesadzać, bo one też są kaloryczne.

Co z tłuszczami? 

O ile smażenie na głębokim tłuszczu jest niewskazane, o tyle posmarowanie patelni cienką  warstwą oliwy z oliwek czy oleju rzepakowego jeśli jest taka potrzeba, nie zaszkodzi. Te oliwy możesz również dodawać do sałatek i surówek. Inne zdrowe tłuszcze, potrzebne organizmowi po węglowodanach i białku, znajdziesz w awokado, orzechach, tłustych rybach, jak makrela czy łosoś, oraz w maśle orzechowym :)

Kolacja 

No i kolacja. Zapomnij o najgłupszym micie, żeby nie jeść po 18:00! Dlaczego ludzie nadal w to wierzą? Kolację jedz na około dwie godziny przed snem, aby zdążyć ją strawić. Ale od każdej reguły są wyjątki. Jeśli ostatni posiłek jesz bardzo lekki i przed snem znów jesteś głodny- albo zjedz więcej, albo zjedz później (np. godzinę przed snem). Warto by to właśnie w ostatnim posiłku znalazły się zdrowe tłuszcze (np. tuńczyk, łosoś czy makrela w sałatce i z kromką pełnoziarnistego chleba albo jajka na twardo). Kolejnym wyjątkiem jest sytuacja, gdy trenujesz wieczorem. Nie może być takiej sytuacji, że nie jesz po późnym treningu! Nawet gdy zaraz po nim kładziesz się do łóżka. Powinieneś dostarczyć węglowodanów i białka - nie musisz się przecież od razu obżerać.
Kolejnym absurdalnym mitem jest unikanie węglowodanów przed snem. Kieruję ten post do początkujących, więc nie będę wnikać w wyliczanie zapotrzebowania na makroskładniki. Chodzi generalnie o to, że ważny jest bilans z całego dnia i jeśli zjedliśmy za mało węglowodanów, białka czy tłuszczów do popołudnia, musimy je "dojeść" choćby w nocy. I na odwrót. Jeśli przesadziliśmy z kaloriami w ciągu dnia, wieczorem zjedzmy mniejszy posiłek.  Nie ma czegoś takiego, że jak zjemy węglowodany przed snem, to automatycznie odłożą się one w oponkę! :) Z kolei jeśli dostarczysz ich za mało, organizm będzie chciał oszczędzić tłuszcz i zacznie pobierać energię z mięśni.

Wyklucz to!

Jeśli nie wykluczyć, to przynajmniej staraj się znacząco ograniczyć, odzwyczaić się od słodyczy, chipsów, słonych przekąsek, soków z kartonu, gazowanych napojów, fast foodów i ALKOHOLU!
Oczywiście te produkty są strasznie kaloryczne i mogą najzwyczajniej w świecie hamować całkowicie efekty. Ale oprócz tego pomyśl jaki wpływ na Twoje zdrowie mają produkty tworzone gdzieś w chemicznym laboratorium ;)

Słodkości i inne zabronione produkty 

Skoro mówimy o diecie na całe życie, musimy też pamiętać o równowadze. Zawsze powtarzam, że najważniejszy jest balans! Jeśli uwielbiasz słodycze, spoko - zjedz raz na jakiś czas swoją ulubioną czekoladkę- przecież na co dzień jesz zdrowo! Nie przytyjesz od jednego batonika, tak jak nie schudniesz po jednym dniu ćwiczeń i zdrowego jedzenia! Święta? Nie muszą kojarzyć się z rujnowaniem diety. Ja zawsze jem wszystko to, na co mam ochotę i cieszę się tym, a potem wracam do swojej codzienności. Bez wyrzutów sumienia, bez katowania psychiki!

Niestety nie da się napisać wszystkich porad w jednym poście. Dlatego zachęcam do zajrzenia do spisu treści bloga, gdzie znajdziecie więcej szczegółów i porad.
Na przykład:
Podstawowe zmiany w diecie 
Jak pozbyć się ochoty na słodycze?
W jakich produktach kryje się cukier?
Czym zastąpić cukier?
Daj sobie czas na chudnięcie

11 komentarzy:

  1. Dobrze jest też próbować różnych fit wypieków i deserów- zazwyczaj są słodkie, ale też i zdrowe ! :) A do smażenia warto polecić też masło klarowane i olej kokosowy. Dobrze, że napisałaś o takich podstawach, bo wiele osób wierzy w mity i cudy, a jak potem człowiek próbuje racjonalnie wytłumaczyć to jest ciężko ... Ja najgorzej mam z oświecaniem taty, ale za to mam ciocię, która zawsze bardzo chętnie słucha moich rad i chłonie jak gąbka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo treściwy post. Mini poradnik jak szybko schudnąć i być zdrowy. Dla osób choć trochę zgłębionych w wiedzę wiadomym jest, że diety cud nie działają, niemniej ciężko dotrzeć z tą informację to osób postronnych..

    OdpowiedzUsuń
  3. zgadzam się w 100% ;) czasami wystarczy zmienić nawyki żywieniowe i na pewno będą lepsze efekty niż w "diecie cud". a tak a propos, to widziałam ostatnio napis "DIETA CUD! JEDZ CO CHCESZ- A BĘDZIE CUD, JAK SCHUDNIESZ!" ;p

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten mit o niejedzeniu po godzinie 18 naprawdę mnie przeraża, on cały czas żyje swoim życiem i jest wiele osób, które w niego wierzą. Zamiast poczytać jak to faktycznie powinno być, to przekazują to kolejnym osobom. Ale niestety nie mamy wpływu na to. Ciekawe skąd właściwie to się wzięło... Muszę poszukać :P Kiedyś sama stosowałam dietę Dukana, ale BARDZO się cieszę, że szybko przejrzałam na oczy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dominiko :) W sumie fit-życiem interesujesz się od nie tak dawna (z tego co pamiętam ok.2 lat), a osiągnęłaś już wspaniałe efekty i niesamowite jest to, że nie ustajesz w pracy nad sobą. :) Mnie często brakuje samozaparcia...weźmy np.siłownię. Wybierałam się od dawna. Ale nie, męskie spojrzenia, ja nigdy wcześniej nie byłam...no nie, kiepski pomysł. Więc znalazłam siłownię dla kobiet. Niedużą, kameralną, ale nowoczesną i atrakcyjną cenowo, jakiś kwadrans tramwajem od miejsca zamieszkania. Wybieram się tam od kilku miesięcy, już nawet wiem w jakich godzinach jest najmniej ludzi, no ale...wciąż mam opory i się wstydzę. :) Bo jestem początkująca (na siłowni), bo nigdy nie byłam, bo nie będę wiedziała jak obsługiwać maszyny, bo zastanę na miejscu same "fit-ekspertki", ćwiczące od kołyski. ;) Boże, daj mi Twoją konsekwentność. :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam ten mit o niejedzeniu po 18, a jak ktoś idzie po pierwszej spać to co ma być 6 h bz jedzenia? :)
    Pozdrawiam,
    http://fit-healthylife.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Wystarczy byśmy pamiętali, żeby obiad składał się z mięsa, które jest źródłem białka - a co z wegetarianami? Mięso chyba nie jest konieczne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest konieczne. Rośliny strączkowe, jaja, nabiał, produkty sojowe, zboża, nasiona, orzechy to również źródła białka ;)

      Usuń
    2. No ja to wiem, tylko tak to jest sformułowane :) pozdrawiam

      Usuń
  8. Każdemu, komu do głowy wpadnie dieta ''cud'' powinno się pokazać ten post! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardo dobry i przydatny post - szczególnie dla początkujących. I wiem co mówisz, bo sama w święta pozwalam sobie na więcej i nie panikuję, gdy zdarzy mi się okazjonalnie zjeść czekoladkę :)

    OdpowiedzUsuń

Przemyślenia? Podziel się! Pytania? Śmiało!