środa, 15 października 2014

Trenujesz 7 dni w tygodniu? A może dwa razy dziennie? Błąd!

"Trenuję 7 dni w tygodniu, nic nie jem i nie chudnę!" Nic dziwnego.

Dlaczego trening dwa razy dziennie oraz trening bez przynajmniej jednego dnia regeneracji jest nieskuteczny i może spowodować odwrotne efekty od zamierzonych? 

Po pierwsze, brak odpoczynku równa się zmęczeniu lub nawet przemęczeniu. Może i tego nie czujesz, bo wkręciłaś się już w taki tryb życia, jednak organizm zdecydowanie odczuwa, że go nie szanujesz. Do tego uboga dieta i proszę bardzo - mamy zbyt wysoki poziom kortyzolu (inaczej hormon stresu). Tak jak testosteron jest hormonem anabolicznym, tak kortyzol, to hormon kataboliczny. Co to znaczy?

Nadmiar kortyzolu powoduje 
  • osłabienie mięśni
  • spadek masy mięśniowej 
  • gromadzenie tłuszczu
Jak zapobiegać wysokiemu poziomowi kortyzolu?

Oprócz odpowiedniej regeneracji, potrzebujemy odpowiedniej diety.
Ważne jest aby bezpośrednio po wysiłku fizycznym uzupełnić glikogen a więc spożyć węglowodany proste o wysokim indeksie glikemicznym (czyli to, co zazwyczaj zakazane;)) Może być to na przykład owoc, biały ryż, gorzka czekolada, koktajl czy sok.
Oprócz tego nie głodzimy się! Pełnowartościowa, zróżnicowana dieta, 5 posiłków dziennie i będzie git!

8 komentarzy:

  1. Ostatnia linijka najważniejsza! Oj ile znam osób, które robią sobie hardcorowe posiłki, a ich kaloryczność waha się w ciągu dnia w granicach 1000-1200 kcal... I najgorsze, że jak tłumaczysz takiej osobie jak wielką krzywdę sobie robi i że powinna jeść średnio 2000 kcal, to słyszysz: o nieee, to nie przejdzie!
    :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety niewiedza nas gubi.. najgorsze jest jak ktoś "wie swoje" i naukowe teorie i praktyki nie przemawiają :/

      Usuń
  2. Dziewczyny, to już każdego indywidualna sprawa ile zjada kalorii, ponieważ każdy organizm jest inny. Jeśli mamy mało ruchu to te 1200 kcal czasem wystarcza :) trzeba sobie obliczyć BMR

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. myśałam o osobach ćwiczących :)

      Usuń
    2. Dokładnie ;) moja przyjaciółka np. ćwiczy aktualnie Insanity i je właśnie te 1000-1200 kcal...

      Usuń
  3. A ja mam takie pytanko czy cwiczenia rano ok godziny np. Mel b lub E. Chodakowska i wieczorem bieg ok. 30 min to za duzo? Bardzo lubie i jedno i drugie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie lepiej rób raz dziennie mel b, a następnego dnia biegaj, a jeśli chcesz koniecznie dwa razy dziennie, zrób nazajutrz dzień regeneracji :)

      Usuń
  4. a ja myślę że kalorie nie są ważne tylko to co się je. I nie wolno stosować żadnych diet odchudzających tylko zrożnicowana dieta. Każdy kto się odchudza jakąś dietą potem ma problemy zdrowotne. np.. jak ktoś je wszystko chude to po paru latach na 100% zachoruje na cukrzycę, osteoporoza itd.

    OdpowiedzUsuń

Przemyślenia? Podziel się! Pytania? Śmiało!