niedziela, 1 czerwca 2014

Pij wodę- dasz z siebie więcej! (wyzwanie!)

W ciągu doby tracimy aż 2,5 litra wody, nie uprawiając nawet żadnego sportu! (z wydychanym powietrzem, z potem, z moczem). Gdy dochodzi do tego wysiłek fizyczny, tracimy jeszcze więcej wody, a także minerałów takich jak: magnez, potas czy wapń.

Spadek nawodnienia nawet o 1-2% prowadzi do obniżenia wydolności fizycznej!  Dlatego w czasie treningu nie dajemy z siebie tyle, ile moglibyśmy!




(...) wysiłek fizyczny powinien być poprzedzony stworzeniem tzw. rezerwy wodnej, czyli spożyciem około 500 ml wody (godzinę do 30 min przed treningiem). Należy pamiętać o uzupełnianiu płynów podczas trwania wysiłku i po jego zakończeniu W ciągu 2 godzin od zakończenia wysiłku zaleca się spożycie około 1300  do 1500 ml płynów na kg utraconej z potem masy ciała. 

(Dr n. med. Kinga Kowalska – Duplaga) 

Odpowiednie nawodnienie daje nam między innymi:

  • Lepszą wydolność fizyczną- efektywniejszy trening
  • Lepszą pracę i wygląd mięśni
  • Dostarczanie z wodą substancji odżywczych do komórek
  • Oczyszczanie organizmu z toksyn
  • Zapobieganie zatrzymywaniu wody w organizmie- i tym samym „puchnięciu”
  • Pomaga w walce z cellulitem, szczególnie tym "wodnym"
  • Zwalcza ból głowy i wzdęcia


70 – 80 % zapotrzebowania na wodę pokrywają napoje, a pozostałe 20-30% inne produkty. Dlatego musimy dużo pić! Najlepiej robić to małymi łykami, nie w dużych ilościach na raz. Niewielkie ilości wody są wchłaniane do tkanek w większym stopniu i nie ulegają szybkiemu wydaleniu.


Co pić?

  • wodę (woda smakowa ze sklepu ODPADA. Robimy ją sami!)
  • zieloną herbatę
  • czerwoną herbatę

Czego nie pić?


  • Wody  gazowanej (zawarty w niej dwutlenek węgla daje uczucie sytości i może powodować mniejsze przyjmowanie płynów)
  • Napojów zawierających kofeinę (powodują wzmożone wydalanie moczu, czyli mogą prowadzić do dalszej utraty płynów lub upośledzać nawodnienie organizmu)

Objawy odwodnienia:


  • uczucie pragnienia,
  •  suchość w jamie ustnej
  •  upośledzone wydzielanie śliny
  • zaczerwienienie skóry
  •  rozdrażnienie
  • zaburzenia koordynacji ruchów
  • ogólne osłabienie

Wyzwanie! Czerwiec z wodą pod ręką!:)


W związku z tym, że sama nie mam jeszcze (nadal!) nawyku częstego picia wody, postanowiłam utworzyć swoiste wyzwanie, które ma na celu przypominać nam o sięgnięciu po wodę. Wyzwanie stworzyłam wraz z Zdrowy nawyk picia wody, która udostępniła mi wiele cennych informacji dotyczących nawadniania organizmu. Będę je udostępniać co dzień na tablicy wydarzenia:) WYDARZENIE-KLIK


Jakie są moje rady?

  • Postaw sobie butelkę wody na biurku, przy komputerze, miejscu pracy- tak, żebyś ciągle ją widział.
  • Do szklanki (stojącej pod ręką) wrzuć plastry cytryny lub innego ulubionego owocu/warzywa/zioła i dolewaj co raz świeżej wody.
  • Zawsze bierz butelkę wody do szkoły czy pracy!
  • Weź udział w wyzwaniu i wyrób sobie nawyk na całe życie!:) 

Pozdrawiam,

 Domi


10 komentarzy:

  1. takie wyzwanie to coś dla mnie
    mam nadzieję, że uda mi się w tym miesiącu odpowiednio nawodnić organizm

    OdpowiedzUsuń
  2. piję ! :) 1,5 l dziennie to norma :) tylko jak w domu za długo siedzę to niestety piję za dużo kawy, a za mało wody :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. masz rację:d nie wiem, czemu lipiec wszedł mi w głowę:D dzięki!

      Usuń
  4. Ehh, staram się pić ale nie zawsze wychodzi... zawsze coś słodzonego się pojawia - chyba męża muszę zostawić bo on maniakalnie tacha do domu soki, cole i inne syfy, a ja siedząc sama nie umiem się potem opanować i sięgam po te cukrowe bomby :O

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja swojego chłopaka oduczyłam od picia tego typu napojów nałogowo:D kiedyś codziennie na biurku stała cola. Pokazałam mu ile łyżek cukru ma szklanka coli, ile chemii i jakie choroby to wywołuje, to jakoś przestał kupować :) Co dziwne! bo zdrowe odżywianie mu na ogół nie w głowie!:)

      Usuń
  5. Rany!! A czy moje nałogowe picie wody niegazowanej choć trochę neutralizuje pociąg do słodyczy? :) Nie pamiętam kiedy ostatnio miałam ochotę na coś innego do picia niż woda, rumianek, melisa, mięta... Na ciepło uwielbiam zioła, a wodę zawsze wszędzie! :)
    Właśnie się poczułam szczęśliwa i dowartościowana - bo kocham pić wodę :D Jakież to miłe uczucie, cieszyć się jak dzieciak z takiego faktu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na pewno neutralizuje!:) nałogowe picie wody to już połowa sukcesu !:D

      Usuń
  6. Ja z piciem wody nie mam problemu :D Wypijam jej ponad litr dzienie i do tego litr zielonej herbaty :D Życzę powodzenia! :)

    OdpowiedzUsuń

Przemyślenia? Podziel się! Pytania? Śmiało!