czwartek, 16 stycznia 2014

Piłka gimnastyczna, czyli dużo zabawy i duży wycisk!

Ta notka to lektura obowiązkowa! Po dwóch dniach ćwiczeń z piłką, jestem podekscytowaną zwolenniczką takiego treningu! Piłka to moja nowa przyjaciółka <3 Dlatego muszę Was zachęcić do jej zakupu i włączenia jej do swoich treningów.


Zaczęłam od ćwiczeń na brzuch z Fitness Blender- nie był to dobry wybór na poznanie tego sprzętu:) Ćwiczenia wyglądają na takie łatwe… Piłka jest stabilna, nawet nie drga, a prezentujący ćwiczenie, robi je z taką lekkością i płynnością :D Prawda jest taka, że nie dałam rady nawet złapać równowagi w planku!

Dziś zabrałam się za nieco łatwiejsze ćwiczenia, na pośladki i nogi, z Blogilates. Łatwiejsze,  to nie znaczy, że nie wymagające. Niewielka ilość powtórzeń ćwiczenia na piłce odpowiada wielkiej ilości powtórzeń bez niej. Odczuwałam mocno spięcie mięśni, które dzięki piłce pracują w pełnym zakresie ruchu.

Poza tym, jest to ciekawe urozmaicenie treningu, dużo zabawy, czasami aż uśmiech ciśnie się na usta:) Nie mogę się już doczekać następnego treningu i poznania kolejnych ćwiczeń!



Przed zakupem:

Rozmiar piłki nie jest obojętny. Powinien być dostosowany do wzrostu użytkownika. Piłka ma być na tyle duża, by przy siedzeniu na niej, kąt między udem a łydką wynosił minimum 90’ , i między udem a tułowiem  też 90’ (kolana nie powinny być wyżej niż biodra).


Rodzaje piłek

Oprócz zwykłej piłki wykonanej z gumy PCV, na rynku dostępna jest piłka z ABS. Ta, wykonana z antywybuchowej pianki jest znacznie wytrzymalsza. Jednak te z PCV różnią się od siebie grubością gumy, dlatego wystarczy dobrze zapoznać się z produktem i wybrać tą grubszą. Najczęściej najcieńsze są te z najniższej półki cenowej, dlatego warto dopłacić parę złotych by przyrząd służył dłużej.

Po zakupie zostaje tylko napompować i cieszyć się odkrywaniem nowego treningu.

Jak napompować piłkę ?

1.    Napompować piłkę do 85-90% maksymalnej średnicy.
2.   Odczekać przynajmniej 12 godzin w temperaturze pokojowej. Jest to czas niezbędny     materiałowi na zaadaptowanie się.
3.   Dopompować piłkę do 95% maksymalnej średnicy.

A teraz trochę więcej o physio ball.

Po pierwsze- dla kogo?

Ten sprzęcior jest dla każdego. Ćwiczyć z nim można w każdym wieku- od bobasa do starości :) Koryguje wady postawy, używany jest do gimnastyki rehabilitacyjnej oraz do wzmocnienia mięsni stabilizujących biodra i miednicę. Ćwiczenia na piłce przynoszą ulgę ciężarnym, mogą z nią trenować również niepełnosprawni. Oczywiście ćwiczenia należy odpowiednio dobrać do stanu zdowia czy też wieku.
Mamy będą zainteresowane jaka jest rola piłki w rozwoju maluchów- nie będę rozwijać tu wątku, jednak odsyłam do ciekawego artykułu, gdzie wszystko jest wyjaśnione : KLIKNIJ.

Takie ćwiczenia wykorzystują ciężar ciała użytkownika, dzięki czemu nie obciążają stawów, a ryzyko kontuzji jest zminimalizowane.
Samo siedzenie na piłce wpływa pozytywnie na postawę- prostujemy kręgosłup i napinamy mięśnie brzucha. Siedząc na tym niestabilnym siedzisku angażujemy mięśnie głębokie, odpowiedzialne za utrzymanie równowagi. Physio ball  wymusza na nas ciągłą ruchomość, co aktywuje pracę mięśni jednocześnie rozluźniając całe ciało, redukując napięcia.

Trening funkcjonalny

 Podstawową cechą ćwiczeń na piłce jest wymuszone balansowanie i próba utrzymywania równowagi, co angażuje jednocześnie wiele partii mięśniowych. Dlatego trening na piłce rehabilitacyjnej zalicza się do treningu funkcjonalnego. Podczas wykonywania ćwiczeń ciało zmuszone jest do stałego utrzymywania równowagi, co uruchamia mięśnie głębokie. To one odpowiedzialne są za utrzymanie prawidłowej postawy, ale też tworzą cudny sześciopak
Uwaga : ćwiczenia z physio ball oddziałują dwa razy skuteczniej na mięśnie proste brzucha oraz czterokrotnie na mięśnie skośne brzucha w porównaniu ze zwykłymi ćwiczeniami !

Zaczynamy od siedzenia:) Jak to powinno wyglądać?

·         Siadamy na piłce i stawiamy stopy na podłożu.
·         Kolana są równo nad stopami, w linii prostej.
·         Między udami a łydkami kąt powinien wynosić minimum 90’.
·         Kąt między udami a górną częścią ciała powinien mieć przynajmniej 90’.
·         Miednica lekko wysunięta do przodu.
·         Ciało  wyprostowane, z wysuniętą do przodu klatką piersiową i lekkim wygięciem części    lędźwiowej kręgosłupa.
·         Lekkie odchylenie ramion, dłonie na udach.

Poniżej kilka inspiracji ćwiczeniowych, by Was zachęcić do tego typu treningu :)






Najfajniej wyglądające ćwiczenie- najtrudniejsze do wykonania (jak dla mnie:D)

A oto filmiki, z którymi mam zamiar ćwiczyć :

BLOGILATES <3 -tu są dwa filmy- pierwszy, wypróbowany i polecany przeze mnie, na pośladki, drugi na całe ciało, który jeszcze na mnie czeka:)
Wymagający trening brzucha Fitness Blender - to tu padałam nie tylko ze śmiechu:)

Mam nadzieję, że zachęciłam choć jedną osóbkę. Naprawdę warto. Jak dla mnie to inny wymiar treningu! :D 
-Domi



14 komentarzy:

  1. No i w końcu wiem jak powinnam użyć mojej piłki, która na razie służy dla mnie jedynie jako siedzenie ;) Jutro wypróbuję pokazane ćwiczenia, mam nadzieję, ze będzie fajnie! :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Kusi mnie zakup takiej piłki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kupiłam!!! :) i pierwsze 45 minut zabawy z piłką za mną! Spocone i zabawne :)

      Usuń
    2. haha, bardzo się cieszę! :)

      Usuń
  3. Podobają mi się zaproponowane przez Ciebie ćwiczenia na piłce gimnastycznej. Naprawdę sprawiają wiele przyjemności. Niedawno kupiłam taką piłkę i jestem zadowolona. Świetny pomysł na rozruszanie mięśni ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. super blog!:D wreszcie moja piłka przydała się do czegoś pożytecznego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się bardzo! :) udanego treningu!

      Usuń
  5. jak masz już piłkę to teraz musisz jeszcze kupić najnowszą płytę Ewy Chodakowskiej (Metamorfoza).. :)))) zobaczysz co to znaczy wycisk z piłą w roli głównej :D pozdrawiam ;*

    OdpowiedzUsuń
  6. Piłka jest pod tym względem fajna, że właśnie zarówno normalne kobietki, jak i te w ciąży mogą na niej ćwiczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Powoli przekonuje się do ćwiczeń na piłce, ale nadal mam troszkę obaw :P

    OdpowiedzUsuń
  8. Zabawa oj ćwiczenia idealnie dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń

Przemyślenia? Podziel się! Pytania? Śmiało!