poniedziałek, 2 grudnia 2013

Zdrowe kwasy tłuszczowe

Tłuszcze odgrywają w naszym odżywianiu jedną z kluczowych ról. Nadmierna jego ilość może wpływać negatywnie na naszą sylwetkę (otyłość) oraz spowodować różne choroby takie jak cukrzycę czy miażdżycę. Jednak, jak się coraz częściej okazuje: tłuszcz, tłuszczowi nierówny…


Wielonienasycone kwasy tłuszczowe (WNKT) i należące do nich niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) to substancje, których organizm ludzki nie potrafi produkować sam. Dostarczanie ich wraz z pożywieniem jest konieczne, ponieważ stanowią integralny składnik tkanek, a ich niedobór prowadzi do zaburzeń w budowie i funkcjonowaniu systemu nerwowego, wpływa na powstawanie i rozwój infekcji, chorób serca i układu krążenia, chorób nowotworowych. WNKT są składnikiem błon komórkowych. Stanowią źródło witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, D, E i K. Wysoka zawartość WNKT przeciwdziała przedwczesnym porodom i niskiej masie urodzeniowej noworodków, a w mleku matki karmiącej zmniejsza ryzyko reakcji alergicznych dziecka.A zatem WNKT decydują o stanie zdrowia człowieka od poczęcia do śmierci.

Zdrowe kwasy tłuszczowe znajdziemy w takich produktach jak: 

tłuste ryby i owoce morza, oliwa z oliwek i inne nierafinowane oleje roślinne np. lniany, wiesiołkowy i rzepakowy.
Są również obecne w orzechach włoskich, migdałach, ziarnach słonecznika i dyni oraz w niektórych warzywach i owocach zielonych np. w awokado, warzywach strączkowych, sałacie i brokułach.

Idealne proporcje tłuszczów w diecie

36% - tłuszcze jednonienasycone (dawka minimalna)
30% - tłuszcze nasycone (dawka maksymalna)
18% - tłuszcze wielonienasycone (dawka minimalna)
9% - glicerole
6% - transizomery (dawka maksymalna)


Najważniejsze lecznicze działanie tłuszczów to:

Wspomagają pracę serca i działanie układu krążenia
Kwasy Omega 3 i 6 wpływają korzystnie na wzrost poziomu „dobrego cholesterolu" HDL, obniżając równocześnie poziom „złego cholesterolu" LDL. Dzięki temu pomagają chronić żyły i tętnice przed rozwojem choroby miażdżycowej. Wpływają również na zmniejszenie agregacji płytek krwi, a przez to na zmniejszenie ich zdolności do tworzenia się zakrzepów naczyniowych, co z kolei zabezpiecza przed zawałem i udarem mózgu. Nienasycone kwasy tłuszczowe regulują ciśnienie krwi przez co zmniejszają ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego.

Wpływają na poprawę pracy układu nerwowego i mózgu
Kwas alfa-linolenowy (ALA) jest podstawowym źródłem kwasu DHA będącego ważnym składnikiem mózgu. Niski poziom DHA związany jest ze zmianami nastroju, utratą pamięci i występowaniem schorzeń neurologicznych. Przyjmowanie nienasyconych kwasów tłuszczowych reguluje poziom DHA, przez co wspomaga pamięć i koncentrację oraz wpływa na usprawnienie pracy mózgu i układu nerwowego.

Wpływają dobroczynnie na skórę, włosy i paznokcie
Dieta bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe wspiera utrzymanie młodej i zdrowej skóry. Kwasy gamma-linolenowy (GLA) oraz kwas cis-linolowy (CLA) biorą udział w budowie warstwy ochronnej naskórka oraz w powstawaniu cementu międzykomórkowego skóry odpowiedzialnego za jej elastyczność i sprężystość. Są także odpowiedzialne za wiązanie wody w organizmie, przez co wpływają na odpowiednie nawilżenie i natłuszczenie skóry. Ponadto kwasy Omega-6 wykazują silne działanie antyoksydacyjne.

Wspomagają odchudzanie.

 Kwasy Omega 3 i 6 wspomagają odpowiednie reagowanie mózgu na wytwarzany przez tkankę tłuszczową hormon - leptynę, która wpływa na apetyt i reguluje poziom stężenia glukozy we krwi. Poziom leptyny w organizmie człowieka jest proporcjonalny do ilości jego tkanki tłuszczowej. U osób otyłych i z nadwagą jest go za dużo. To powoduje brak reakcji mózgu na korzystne działanie leptyny. Wzbogacenie diety w kwasy omega 3 i 6 reguluje ten proces, ułatwiając spalanie tkanki tłuszczowej.
-S

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Przemyślenia? Podziel się! Pytania? Śmiało!