niedziela, 29 grudnia 2013

Płatki owsiane


Zalecane jest, by dziennie spożywać około 30 g błonnika. Bogate w tę substancję są między innymi owoce, surowe jarzyny, chleb pełnoziarnisty oraz płatki i otręby owsiane. 

Otręby owsiane, to jedynie część płatków, dlatego aby uzyskać ten sam rezultat, należy jeść ich więcej. 

Rola błonnika:

- obniża poziom złego cholesterolu
- obniża ciśnienie krwi, a co za tym idzie, ryzyko powstawania chorób serca i układu krążenia
- ma działanie przeciwnowotworowe
- skraca czas pozostawania pożywienia w jelitach

Płatki i otręby owsiane są najlepszym źródłem błonnika. Niosą za sobą również inne korzyści:

 zawierają dużo:
- białka
- węglowodanów (tych potrzebnych!)
- witaminy B

Pomagają też utrzymać poziom glukozy na stabilnym poziomie i zmniejszyć zapotrzebowanie na insulinę, co jest ważne nie tylko dla chorych na cukrzycę, ale także dla osób, które mają problemy z podjadaniem. Gdy poziom glukozy "skacze", następuje gwałtowny wyrzut insuliny, co znowu zwiększa się też chęć na spożycie cukru. 

Rola błonnika i otrębów owsianych w odchudzaniu

Błonnik pomaga obniżyć masę ciała. Produkty bogate w błonnik muszą być dłużej rozdrabniane i przeżuwane, dlatego wolniej się je spożywa, a szybciej zaspokaja głód.  Otręby przedłużają proces trawienia i uczucie sytości. Węglowodany dłużej pozostają w jelitach, dlatego odczucie głodu się opóźnia, dzięki czemu potrzebujemy mniej posiłków tłustych i kalorycznych. Węglowodany te nie mogą być całkowicie strawione, dlatego proces trawienia się przedłuża, zwiększa się zużycie energii na dokonanie rozkładu spożytych produktów i co za tym idzie- masa ciała się zmniejsza. 

Otręby na surowo nie dla każdego

Najłatwiejszą "potrawą" na bazie otrębów jest ich wymieszanie z jogurtem naturalnym i dodanie owoców/ suszonych owoców/ bakalii według upodobań. Jednak należy uważać z surowymi otrębami! Są one ciężkostrawne i mogą powodować rozstroje żołądka i wzdęcia. Wiem, co mówię. 
Dlatego otręby (czy też płatki owsiane) gotuj, lub zalej wrzątkiem i poczekaj, aż wchłoną wodę. Dopiero wtedy dodaj jogurt i resztę składników swojej owsianki. Możesz również gotować płatki na mleku.





Ostrożnym trzeba być również z ilością tego produktu. Na początek zjedz jedną łyżkę na posiłek, maksymalnie trzy w ciągu dnia. Stopniowo można zwiększyć dawkę, jednak nie przesadzajmy. Nie należy stosować zbyt dużo otrębów do wypieków ciastek, chleba i placków.



 Przy spożywaniu błonnika należy dużo pić. Dużo, to znaczy dwa litry wody dziennie. Włókna pozostają miękkie tylko wtedy, gdy wchłaniają dużo wody. W przeciwnym razie grozi zaparcie. I to nie jednodniowe! 

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z otrębami, możesz mieć zaparcia. Jednak przy systematycznym spożywaniu płatków owsianych, zobaczysz, że wypróżnienia są regularne. 

Zawartość błonnika w niektórych produktach spożywczych (na 100 g): 

otręby owsiane: 27,8 g
płatki owsiane: 13,9 g
fasola: 10,2 g
banany: 1,8 g
jabłka: 2,0 g 
kukurydza: 3,3 g 
szparagi: 1,6 g


Owsianka nie musi być nudna, ani niesmaczna! Nie masz pomysłu jak ją przyrządzić? Zajrzyj tu lub tu :)


Pozdrawiam:) 

-Domi


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Przemyślenia? Podziel się! Pytania? Śmiało!